De rechterhand van uw klant

De rechterhand van uw klant
Kleine en middelgrote ondernemingen zijn de motor van onze economie. En de adviseur die ze het meest vertrouwen? Dat bent u, hun accountant!

60% van de KMO-eigenaars zegt dat de accountant de meest vertrouwde adviseur is. Voor maar 20% is dat een business netwerk en minder dan 10% stelt vertrouwen in consultants, juristen of banken! Wow, fijn om te horen! (bron)

Of een KMO bij u aanklopt voor advies hangt van verschillende factoren af. Over het algemeen zijn het vooral de KMO's die groter zijn, jonger zijn, meer schulden hebben of op zoek zijn naar kapitaal en die willen groeien die op zoek zijn naar advies.

Tip: zorg dat uw klanten weten dat u hen hiermee kunt helpen! Spits uw "marketing" toe op deze groepen!

De relatie tussen klant en accountant is gebaseerd op vertrouwen, competentie en nabijheid. KMO's verwachten letterlijk dat hun accountant naast hen staat. Ondanks de mogelijkheden van moderne communicatietechnologieën gaat hun voorkeur uit naar face-to-face gesprekken.

Tip: ga regelmatig bij uw klanten langs, bezoek hun bedrijf.

(Denkt u dat u daar niet genoeg tijd voor heeft? De volgende blogpost gaat over efficiëntie!)

De communicatie loopt soms wat stroef, omdat traditionele accountancy documenten moeilijk te begrijpen zijn voor niet-ingewijden.

Tip: sla uw klant niet om de oren met jargon, maar stel u in zijn plaats.

Comments

1 + 14 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.