Nog maar een paar weken geleden was het radicaal om te denken dat de productielijnen voor luxegoederen zouden worden aangepast om producten te maken die het collectieve belang dienen. In het ziekenhuis van Ieper leverde couturier Edouard Vermeulen van modehuis Natan, die de wereld veroverde met outfits voor prinsessen en koninginnen, op 30 maart een lading mondmaskers af.
Nog maar een paar weken geleden zou het radicaal geweest zijn om te overwegen dat topchefs van sterrenrestaurants ook zouden koken voor de minstbedeelden van de samenleving. En toch is dat nu aan het gebeuren. Nog maar een paar weken geleden leek het onmogelijk dat ook grote bedrijven, die al decennia in de ban zijn van kwartaalcijfers en bonussen, zouden zeggen dat het tijd is om rond “business as usual” aan de noodrem te trekken en nu even op de pauzeknop te drukken.
Nu is dat allemaal in een paar dagen tijd gebeurd. De verandering van tijdperk die al bezig was, is bij wijze van spreken in vijf seconden van 0 naar 500 kilometer per uur gegaan. Wat zo radicaal was, wordt straks de norm en bedrijven die daar niet in zullen meegaan en op dezelfde trein blijven zitten als vroeger, zullen op een gegeven ogenblik vaststellen dat hun trein gestopt is en niet meer verder kan.
Het leek enkele weken geleden totaal absurd om te geloven dat zou kunnen gebeuren wat zich nu aan het voltrekken is en wat ons na de crisis zal doen ontwaken in een totaal andere wereld. In een wereld waarin bedrijven een nieuw navigatiesysteem nodig hebben. Een navigatiesysteem dat ze slechts onder de knie zullen krijgen als ze bereid zijn om te luisteren en te helpen. Bij de wederopbouw zullen we carrières, teams, bedrijven en gemeenschappen moeten reconstrueren. Bedrijven zullen echte waarde moeten genereren voor de wereld op basis van een nieuwe broncode, waarin plaats is voor wat ons door de crisis zal gesleept hebben: de kracht van ongekende wereldwijde samenwerking, discipline, vindingrijkheid, en de toegewijde zorg van sommige mensen die de mensheid van haar beste kant hebben laten zien.
We hopen dat we dan kunnen bereiken wat voordien onmogelijk leek. Het zal een enorme mentaliteitsverandering vragen bij alle organisaties. En daaraan gekoppeld ook een andere kijk op cijfers. Meer dan ooit is voor accountants daarom een cruciale rol weggelegd als vertrouwenspersoon van de bedrijven en organisaties om niet langer “out of the box” te helpen denken, maar om die hele box in een vergeetput te gooien.
Comments