Knelpuntberoep 2020 Accountant: hoe jouw kantoor toch goede kandidaten vindt

Knelpuntberoep 2020 Accountant: hoe jouw boekhoudkantoor toch goede kandidaten vindt
Weet je dat 45% van de Belgische ondernemingen moeite heeft met het vinden van medewerkers (bron: VBO)? Dat ook accountantskantoren moeilijk personeel vinden, is geen nieuws. Helaas is er op korte termijn geen beterschap in het vooruitzicht; accountant/boekhouder blijft een knelpuntberoep.
Volgens de VDAB wordt de krapte op de arbeidsmarkt veroorzaakt door:
• Een te lage uitstroom uit het onderwijs
• Onvoldoende kwalificaties bij de kandidaten
• Moeilijke arbeidsomstandigheden

Aan de te lage uitstroom uit het onderwijs kan je moeilijk zelf iets doen, maar aan de andere 2 kan je wel een mouw passen. Benieuwd? Deze blogpost toont je hoe!

Onvoldoende kwalificaties bij de kandidaten

Ok, er zijn een paar sollicitaties binnengekomen, maar de witte raaf zit er niet tussen... Met een beetje pech zit er zelfs niemand bij die je meteen kan inschakelen. Betekent dit dat je zoektocht hopeloos is? Helemaal niet! 
Algemene vaardigheden, sociale vaardigheden, leergierigheid en motivatie zijn zeer waardevolle eigenschappen die de kandidaten misschien wél hebben.

Bekijk de taken in jouw accountantskantoor eens opnieuw. Wellicht doen medewerkers taken omdat ze die nu eenmaal doen, en niet omdat zij het best geplaatst zijn om die zaken af te handelen. Kan je die taken niet herverdelen? Is er daarna een takenpakket dat wél geschikt is voor de sollicitanten, eventueel na wat bijscholing?

Zijn er taken die nog gedaan worden maar die eigenlijk niet meer nodig zijn? 

Zijn er taken die je kan uitbesteden?

Zijn er taken die je wil digitaliseren maar waar je door bijvoorbeeld tijdsgebrek niet aan toegekomen bent? Geloof me, je zal nooit zeeën van tijd overhouden om die digitalisatie aan te pakken! De digitalisering blijven uitstellen leidt je naar een LUDIP kantoor. Benieuwd naar wat dat betekent? Rudi Cleymans legt het je in deze video uit.
Digitalisatie maakt tijd vrij. Wij kunnen je hierbij helpen, aarzel niet en neem contact op met alain.segers@syneton.be

Moeilijke arbeidsomstandigheden

Nu de krapte op de arbeidsmarkt zo groot geworden is, kunnen kandidaten kieskeuriger zijn. En waarom zouden ze dan in vervelende omstandigheden willen werken?

Wees er maar zeker van dat kandidaten jouw accountantskantoor googlen en op je website en sociale media accounts gaan kijken. Zo proberen ze de sfeer op te snuiven. Maak het ze makkelijk om de informatie te vinden die ze volgens jou zouden moeten vinden! 

Zorg dat jouw website en sociale media accounts positief opvallen. Deze 4 manieren helpen jouw accountantskantoor om er bovenuit te springen:

Medewerkers bio

Laat je medewerkers zich voorstellen. Waarop zijn ze trots, wat drijft hen? Nog leuker is een video. Hier scoor je echt mee, want sollicitanten zijn héél nieuwsgierig naar hun toekomstige collega's!

Events

Post video's, foto's en een kort verslagje van elk vakgerelateerd event dat iemand van jouw accountantskantoor bijwoont. Dit laat zien dat jouw kantoor actief en méé is.

Cases

Laat de vakkennis van jouw accountantskantoor zien: bespreek cases op jouw site en op jouw sociale media kanalen. Dit is ook interessant materiaal voor toekomstige klanten!

Delen!

Vraag al jouw medewerkers om de vacatures te delen. Creatieve geesten op kantoor? Laat hen een post bedenken die helemaal bij jouw kantoor past!
 

Comments